جذب مشتری

یکی از موضوعات مورد بحث بسیاری از مشاغل این است که کدام یک از این دو مهمتر است؟ جذب مشتری(به دست آوردن مشتریان جدید)یا حفظ مشتری(حفظ مشتریان فعلی)؟

برای پیشرفت، شرکت ها به هر دو نیاز دارند. با این حال، زمانی که منابع و بودجه ها محدود هستند، مشاغل دوست دارند بدانند که بهتر است مخارج محدود خود را روی کدام یک متمرکز کنند. پاسخ در نهایت به استراتژی کسب و کار و اهداف بلندمدت تجاری شما بستگی دارد. برای یافتن دانش این امر مهم با ما در کلابی شو همراه شوید.

اهمیت جذب مشتری

برای رشد یک کسب و کار موفق، باید مشتریان جدیدی به دست آورید. این امر به ویژه برای استارت آپ های تازه تاسیس و کسب و کارهای کوچک صادق است. هنگامی که برای اولین بار یک کسب و کار جدید را راه اندازی می کنید، سخت ترین چالش این است که اولین مشتریان خود را جذب کنید. این به این دلیل سخت است که کسب و کار شما هنوز شهرت و نام تجاری ندارد. مشتریان بالقوه ممکن است در مورد خرید از شرکتی که هیچ مشتری قبلی یا شهرت خوبی ندارد تردید کنند.

برای کسب و کارهای کوچک و استارت آپ ها، گاهی اولین مشتریان، دوستان و خانواده خواهند بود. هنگامی که کسب و کار در حال رشد شما جای پای خوبی روی یک پایگاه مشتری پیدا کرد، می توانید بر افزایش آگاهی از برند تمرکز کنید، که به دست آوردن مشتریان جدید آسان تر می شود.

بیشتر بخوانید: ۵ روش برای جذب مشتری وفادار سالن زیبایی

نحوه بهبود جذب مشتری

رویکرد شما به استراتژی فروش و جذب مشتری عمدتاً به مدل کسب و کار و اهداف شما بستگی دارد. این یک بخش ضروری و مهم برای رشد یک تجارت است. هنگامی که مشتری جدیدی به دست می آورید، باید بر روی تقویت اعتماد آنها،توانایی خود برای حمایت از آنها و اطمینان از موفقیت در محصولات و خدمات خود تمرکز کنید.

نکته کلیدی ارائه خدمات عالی به مشتری از همان ابتدا برای جلوگیری از از دست دادن مشتریان است. خدمات مشتری اغلب نشان دهنده رضایت مشتری است. خدمات مشتری با کیفیت بالا باعث کاهش فرسایش مشتری یا از دست دادن مشتریان می شود.

سریع ترین راه برای رشد کسب و کار و دستیابی به اهداف کوتاه مدت، مانند افزایش درآمد، افزایش پایگاه داده مشتریان است. به خاطر داشته باشید که این تنها یکی از روش هایی است که برای افزایش درآمد استفاده می شود. تکنیک های دیگری نیز وجود دارد، از جمله فروش به مشتری فعلی.

جذب مشتری همیشه یک محرک مهم برای کسب و کارها خواهد بود. به منظور افزایش پایگاه مشتریان خود، تجربیات ارزشمندی را با آنها ایجاد کنید و اطلاعات مرتبط را در اختیارشان قرار دهید. مشتریان باید در هر مرحله از تعامل با کسب و کار شما راضی باشند.

مشتریان راضی به رشد شرکت شما کمک می کنند. آنها دوباره و دوباره خرید خواهند کرد یا مشتاقند محصولات یا خدمات شما را با افرادی که می شناسند به اشتراک بگذارند. ایجاد اعتماد در برند فرآیندی مداوم است که کسب و کار شما باید به طور مداوم روی آن کار کند.

اهمیت حفظ مشتری

جذب مشتری

کسب‌وکارهای کوچک یا استارت‌آپ‌ها، به‌ویژه آنهایی که بودجه محدودی دارند، باید ارزان‌ترین روش رشد را که اجرای آن به کوتاه‌ترین زمان نیاز دارد، در اولویت قرار دهند. به طور کلی، بازگشت مشتریان فعلی و جذب مجدد مشتریان از دست رفته ارزان تر از جذب مشتری است. طبق یک اینفوگرافیک گردآوری شده توسط Invesp، هزینه جذب یک مشتری جدید پنج تا ده برابر بیشتر از حفظ مشتری فعلی است.

مشتریانی که در حال حاضر تصور مثبتی از کسب و کار شما دارند، نسبت به مشتریان جدیدی که با برندتان آشنایی ندارند، راحت تر به فروش تبدیل می شوند. احتمال فروش به مشتری موجود شصت تا هفتاد درصد است، در حالی که احتمال فروش به مشتری جدید تنها پنج تا بیست درصد است.

حفظ مشتری یکی از بهترین راه ها برای سنجش قابلیت اطمینان خدمات شرکت شما است. کسب‌وکارهایی که نرخ‌های نگهداری بالایی دارند، به خوبی کار می‌کنند. زیرا مشتریانشان از ارزشی که ارائه می‌دارند، قدردانی می‌کنند. بیش از هشتاد و نه درصد از شرکت ها تجربه مشتری را به عنوان یک عامل کلیدی در ایجاد وفاداری و حفظ مشتری می دانند.

چرا حفظ مشتری مهم است؟

حفظ مشتری برای حفظ رشد ثابت و برنامه ریزی مالی بسیار مهم است. مشتریان موجود نسبت به مشتریان جدید به نگهداری کمتری نیاز دارند. علاوه بر این، نرخ های حفظ مشتری قوی می تواند یک محرک عالی برای جذب مشتری، از طریق ارجاعات و بررسی های مثبت باشد.

اغلب اوقات، کسب و کارها منابع زیادی را به جذب مشتری اختصاص می دهند و منابع زیادی را برای حفظ مشتری اختصاص نمی دهند. در مقایسه با مشتریان جدید، مشتریانی که از قبل حفظ شده اند، پنجاه درصد بیشتر احتمال دارد که محصولات جدید را امتحان کنند و سی و یک درصد بیشتر هزینه کنند.

افزایش حفظ مشتری به میزان پنج درصد می تواند سود را از بیست و پنج درصد به نود و پنج درصد افزایش دهد. حفظ مشتری گاهی نادیده گرفته می شود، اما عامل مهمی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار است.

نحوه بهبود حفظ مشتری

برای بهبود حفظ مشتری، بازاریابی شما باید به سمت هدف گیری مجموعه ای از مشتریان با یک پیام یا پیشنهاد ویژه باشد. شرکت شما باید تلاش کند تا پاسخ آنها را دریافت کند. گاهی اوقات این امر نیاز به پرداخت هزینه تبلیغات، پیامک یا تولید محتوا در شبکه های اجتماعی برای دسترسی و هدف گیری مجموعه خاصی از مشتریان دارد. این امر به ویژه در مورد استارتاپ هایی که هنوز پایگاه مشتریان زیادی ندارند صادق است.

اگر کسب و کار شما تعداد زیادی مشتری در پایگاه داده خود داشته باشد، از این داده ها برای تبلیغات، فروش متقابل یا فروش مجدد استفاده می کند. برای اکثر کسب و کارها، پایگاه مشتری یکی از با ارزش ترین دارایی های آنهاست.

این به این دلیل است که حاوی اطلاعات حیاتی است. این اطلاعات برای شرکت بسیار مهم است. پایگاه مشتریان معمولاً شامل نام، آدرس ایمیل و شماره تلفن است. این پایگاه به کسب و کارها فرصتی برای دستیابی به مخاطبان هدفشان می دهد. هزینه دسترسی به مخاطبان هدف معمولاً در مقایسه با تبلیغات برای مشتریان جدید بسیار پایین است. دسترسی به مخاطبان هدف می تواند شامل برنامه های وفاداری مشتری، بازاریابی رسانه های اجتماعی و بازاریابی ایمیلی و پیامکی باشد.

بیشتر بخوانید : مشتری وفادار کیست؟

افزایش نرخ حفظ مشتری

جذب مشتری

زمانی که کسب و کار شما به طور مداوم سطح بالایی از خدمات را به مشتریان خود ارائه می دهد، نرخ حفظ مشتری به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به منظور ارائه خدمات بهتر به مشتریان، اجرای استراتژی تقسیم بندی مشتری به شما این امکان را می دهد که روابط با مشتری را در هر یک از مراحل مختلف حفظ و پرورش دهید.

کسب و کار شما می تواند «مشتریان VIP» را شناسایی کند. “مشتریان VIP” مشتریانی هستند که زمان و هزینه قابل توجهی را صرف کسب و کار شما می کنند. هنگامی که زیر گروه های مشتریان شناسایی شدند، کسب و کار شما می تواند بینشی در مورد چگونگی تبدیل مشتریان بیشتر به مشتریان VIP را جمع آوری کند. این استراتژی نتایج بهتری به دست می‌آورد. در ضمن بسیار شخصی‌تر از یک کمپین بازاریابی استاندارد و جذاب است.

برای تقویت رابطه شرکت خود با مشتریان فعلی، زمانی که مشتری با مشکلاتی روبرو می شود یا در مورد محصولات یا خدمات شما سؤالاتی دارد، با او تماس بگیرید. مشتریان از اینکه شرکت‌ها نگرانی خود را نشان می‌دهند و از آنها می‌خواهند تجربیات موفقی با محصولات و خدمات داشته باشند، لذت می‌برند. علاوه بر این، شرکت شما نرخ فرسایش پایینی را با مشتریان راضی تر حفظ خواهد کرد.

نتیجه گیری

کسب‌وکارها و استارت‌آپ‌های جدیدتر برای ایجاد یک پایگاه مشتری مستحکم باید بر جذب مشتری تمرکز کنند. هنگامی که کسب و کار شما مشتریان کافی داشته باشد، داده های روشن تری را از پایگاه مشتری خود جمع آوری می کنید. در نتیجه حفظ مشتری به طور قابل توجهی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

پیاده‌سازی استراتژی تقسیم‌بندی مشتری، یکی از بهترین راه‌ها برای برآورده کردن نیازهای مشتریان و ارائه اطلاعات شخصی و هدایت‌شده‌تر به آنها است. شناسایی مشتریان VIP بسیار مهم است. کسب و کار شما بینش بیشتری در مورد چگونگی تبدیل مشتریان به مشتریان VIP خواهد داشت که زمان و هزینه قابل توجهی را صرف تعامل با برند شما می کنند.

بسیار مهم است که به مشتریان خود تجارب مثبت و اطلاعات مفید ارائه دهید. این باعث می شود مشتریان بیشتری از شرکت شما احساس رضایت کنند و در نتیجه مشتریان بیشتری را حفظ کنند. هنگامی که نام تجاری شما شهرت خود را به دست آورد، احتمالاً به دست آوردن مشتریان جدید آسان تر خواهد شد.

در  کلابی شو می توانید به راحتی این اصل مهم را در مورد مشتریان خود به دست آورید. کلابی شو یک سامانه هوشمند در کسب و کار شماست که می توانید با آن در بازاریابی و فروش موفق باشید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

https://www.instagram.com/clubisho.ir/

نویسنده: محیا سرخیلمشاهده نوشته ها

محیا سرخیل هستم نویسنده این مقاله، مسلط به اصول سئو. چند سالیست که به صورت جدی نوشتن محتوا رو دنبال می کنم و علاقه زیادی به یادگیری بیشتر در این زمینه دارم. باعث افتخارمه که عضو خانواده کلابی شو هستم.

دیدگاه هایی وجود ندارد!!