بوم مدل کسب و کار

ایده کسب و کار جدیدی دارید، اما نمی‌دانید چگونه آن را عملی کنید؟ آیا می‌خواهید مدل کسب و کار خود را بهبود ببخشید؟ اگر به دنبال چنین موضوعی هستید، تکنیک یک صفحه‌ای وجود دارد که می تواند راه حلی را که به دنبال آن هستید به شما ارائه دهد. این راه حل بوم مدل کسب و کار یا BMC است.

و ما در این مقاله، قصد داریم بوم مدل کسب و کار را به صورت خلاصه برایتان توضیح دهیم. پس تا انتها با ما در کلابی شو همراه باشید.

بوم مدل کسب و کار (BMC) چیست؟

بوم مدل کسب و کار صرفاً طرحی است که توضیح می دهد چگونه یک کسب و کار قصد کسب درآمد دارد. این طرح توضیح می‌دهد که پایگاه مشتری شما شامل چه کسانی است. اینکه چگونه به آنها ارزش ارائه می‌دهید و جزئیات مربوط به مسائل مالی را شفاف‌تر می‌سازد. بوم مدل کسب و کار به شما امکان می‌دهد اجزای مختلف را در یک صفحه تعریف کنید.

بوم مدل کسب و کار یک ابزار مدیریت استراتژیک است که به شما امکان می دهد ایده یا مفهوم تجاری خود را تجسم و ارزیابی کنید. یک سند یک صفحه ای است که شامل 9 کادر است و عناصر اساسی یک تجارت را نشان می دهد.

این طرح با ارائه راهی بسیار آسان‌تر برای درک عناصر اصلی یک کسب‌وکار، طرح کسب‌وکار سنتی را که در چندین صفحه گسترده است، شکست می‌دهد.

سمت راست بوم بر روی مشتری یا بازار تمرکز دارد (عوامل خارجی که تحت کنترل شما نیستند) در حالی که سمت چپ بوم بر روی تجارت متمرکز است (عوامل داخلی که بیشتر تحت کنترل شما هستند). این دو قسمت چپ و راست در وسط، با ارزش پیشنهادی که بده بستان و مبادله‌ای ارزشی بین کسب و کار و مشتریان است به هم متصل می‌شوند.

بوم مدل کسب و کار در اصل توسط الکس استروالدر و ایو پیگنور توسعه داده شد و در کتاب “طراحی مدل کسب و کار ” به عنوان چارچوبی بصری برای برنامه ریزی، توسعه و آزمایش مدل های کسب و کار یک سازمان معرفی شد.

دلایل استفاده از بوم مدل کسب و کار

بوم مدل کسب و کار

  • یک نمای کلی از مدل کسب و کار ارائه می دهد و در مقایسه با طرح کسب و کار سنتی فاقد جزئیات غیر ضروری است.
  • ماهیت بصری آن ارجاع و درک را برای هر کسی آسان تر می کند.
  • به سادگی قابل ویرایش است و می توان آن را برای همه پرسنل و سهامداران توضیح داد.
  • می تواند توسط شرکت های بزرگ و استارتاپ هایی که تعداد کمی کارمند دارند، استفاده شود.
  • همه جوانب مختلف در کسب و کار را شفاف می کند و ارتباط آنها را با یکدیگر مشخص می سازد.

چگونه یک بوم مدل کسب و کار بسازیم؟

9 کادر در بوم مدل کسب‌وکار وجود دارد که عبارتند از: ارزش پیشنهادی مشتری، بخش‌های مشتری، کانال‌ها، روابط با مشتری، جریان‌های درآمد، منابع کلیدی، شرکای کلیدی، فعالیت‌های کلیدی و ساختار هزینه. هنگام پر کردن بوم مدل کسب و کار، در مورد هر یک از این عناصر، طوفان فکری و تحقیق انجام خواهد شد.

الگوی بوم مدل کسب و کار

نقش بوم مدل کسب و کار

چه در کارآفرینی کسب و کارهای کوچک و چه در راه اندازی محصولات شرکت های بزرگ، مدل کسب و کار در مرکز قرار دارد. تنها چیزی که در قلب عملیات روزانه یک سازمان قرار دارد و یک مدل دیکته می‌کند که این فرصت کجاست و شرکت چگونه در هر مرحله از فرآیند به طور موثر بر روی آن عمل می‌کند.

متخصصان تمام این دانش و عمل را یکجا خواهند داشت که باعث تصمیم گیری بهتر آنها می شود. مدل کسب و کار اصلی ممکن است همیشه برای موانعی که یک سازمان با آن مواجه است قابل اجرا نباشد، بنابراین نمایش کامل ساختار و عملیات سازمانی به این شکل فوق العاده مفید است.

قدرت BMC در کارآفرینی: تجسم مدل کسب و کار

معرفی یک کسب و کار یا محصول جدید به دنیا کار کوچکی نیست. به خصوص وقتی که رقابت و ایده های جدید هر روز به جهان پرتاب می شود.

به هر حال، یک بوم مدل کسب‌وکار، تنها یک حدس در مورد چگونگی ایجاد موفقیت از روی یک تقاضا است. اگر واقعیت با پیش بینی مطابقت نداشته باشد، حتی بهترین مدل های کسب و کار نیز بی فایده هستند. BMC نمایش انتزاعی شما از نحوه ارائه ارزش به مشتریان برای کمک به آنها برای حل مشکلات است.

کتاب استیون بلانک به کارآفرینان و رهبران کسب و کار، “چهار گام تا ظهور”، تفاوت بین کسانی را که مدل خود را در عمل تماشا می‌کنند و به آن گوش می‌دهند و کسانی که خود را متقاعد می‌کنند که مدل کسب و کارشان بی‌عیب و نقص است، نشان می‌دهد. واقعیت این است که شما ممکن است شگفت‌انگیزترین ایده‌های دنیا را داشته باشید، اما اگر به چالش‌های پیش‌بینی نشده‌ای که بین تصور و به عمل رساندن یک مدل موفق به وجود می‌آیند توجه نکنید، اهمیتی نخواهد داشت.

BMC ابزاری عالی برای دور شدن از حدس و گمان و بیرون رفتن از رویاست. این بوم به یک فرد یا تیم اجازه می‌دهد تا انتظارات را با واقعیت مقایسه کند، اهداف را دوبار بررسی کند و ببیند آیا آن اهداف قابل مدیریت هستند یا خیر. بوم مدل کسب و کار این فرصت را می‌دهد تا قبل از اینکه خیلی دیر شود، تغییراتی در مدل کسب و کار انجام دهد.

این عمل بخش مهمی از روش‌شناسی استارت‌آپ ناب است. به معنای توسعه یک BMC و آزمایش آن در برابر واقعیت است. برای انجام این کار، باید حداقل یک محصول قابل دوام ایجاد کنید که ارزش پیشنهادی شما را تحقق بخشد و آن را در برابر مشتریان واقعی آزمایش کنید. آزمایش به این معنی است که آنها باید واقعاً محصول را خریداری کنند و بخش‌های مختلف BMC را برای اعتبارسنجی تکمیل کنند.

این فرآیند تکراری است و به کارآفرینان و مدیران کسب‌وکار کمک می‌کند تا تنظیمات لازم را برای بازاریابی یک پیشنهاد انجام دهند و ریسک اجرای عملیات در مقیاس کامل را کاهش دهند.

چگونه از بوم مدل کسب و کار برای موفقیت خود استفاده کنید

بوم مدل کسب و کار

یک تلاش تجاری جدید یا یک محصول در یک شرکت قدیمی، فرقی نمی کند. مهم این است که مدل کسب و کار در هسته هر تصمیمی نگه داشته شود. الگوی بوم مدل کسب و کار ابزاری برای حفظ بینش و روشی آسان برای باز کردن گفتگو ارائه می دهد.

کل هدف BMC این است که امکان ارائه ساده اطلاعات و کاهش پیچیدگی‌ها در درک درست را فراهم کند. آنچه در هر تکرار جدید از یک مدل کسب‌وکار مورد نیاز است.  در یک نگاه، هرکسی که روی نتیجه مدل سرمایه گذاری می کند باید بتواند بفهمد چه کسی، چه چیزی، چه زمانی، کجا و چرا هست.

مهمتر از همه، BMC ابزاری برای کمک به موفقیت است. اگر مسائلی در مدل کسب و کار شما وجود دارد که باید به آنها رسیدگی شود، BMC تجسم شکاف ها و نحوه پر کردن آنها را آسان تر می کند. به خاطر داشته باشید که چرخش برای موفقیت و بقای یک مدل کسب و کار بسیار مهم است. تغییر به معنای رشد و انطباق و کنار گذاشتن نیست، بلکه یک پیشرفت طبیعی برای یافتن بهترین نتایج برای رسیدن به هدف نهایی است.

اگر برای ترسیم بوم مدل کسب و کار خود تردید دارید و یا ابهامات و سوالاتی بعد از خواندن این مقاله به ذهن شما خطور کرد می‌توانید آن‌ را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید. ما در کلابی‌شو پاسخگوی شما خواهیم بود.

نویسنده: محیا سرخیلمشاهده نوشته ها

محیا سرخیل هستم نویسنده این مقاله، مسلط به اصول سئو. چند سالیست که به صورت جدی نوشتن محتوا رو دنبال می کنم و علاقه زیادی به یادگیری بیشتر در این زمینه دارم. باعث افتخارمه که عضو خانواده کلابی شو هستم.

دیدگاه هایی وجود ندارد!!