نیازسنجی کسب و کارها

نیازسنجی کسب و کارها برای کسانی که که به دنبال ایجاد محصول یا خدمات عالی هستند، بسیار مهم است. ناگفته نماند، ساده ترین راه برای قرار دادن هوشمندانه برند خود در بازار این است که تیم‌های داخلی خود را در پشت نیازهای خاص مشتریان متحد کنید.

آیا احساس می‌کنید تعداد مشتریان شما کم است؟ برای تغییر و رشد کسب‌و‌کار خود، باید بیاموزید که مشتریان شما برای چه چیزهایی ارزش بیشتری قائل هستند و نیاز آنها چیست؟ به عبارت دیگر، کشف کنید که چه چیزی مشتریان را وفادار می‌کند.

در حالی که کسب‌و‌کار شما راه حلی برای یک نیاز یا مشکل ارائه می‌دهد، به نیازهای یک مشتری معمولی از دیدگاه احساسی فکر کنید. کسب‌و‌کار خود را با درک بهتر مخاطبان توسعه دهید.

نیازهای مشتری چیست؟

نیازهای مشتری نیازهای نامشخص و بی‌نامی هستند که مشتری شما هنگام تماس با کسب‌و‌کار، رقبا یا زمانی که جستجو می‌کند، دارد.

چه چیزی به خرید انگیزه می‌دهد؟ نیازسنجی کسب و کارها، ویژگی‌ها، مزایا و سایر پیچیدگی‌هایی است که ارائه می‌دهید. این نیازها اغلب تعیین می‌کنند که آیا مشتری خرید خواهد کرد یا خیر.

نمونه‌هایی از نیاز مشتری به محصولات:

  • قیمت
  • عملکرد
  • طرح
  • تجربه

نمونه‌هایی از نیاز مشتری به خدمات:

  • قیمت
  • شفافیت
  • گزینه‌ها
  • یکدلی

با این حال، تشخیص نیازهای مشتریان آسان‌‌تر از انجام آن است. در تجربه ما، چند راه آسان برای به دست آوردن بینش در مورد نیاز مشتریان وجود دارد.

بیشتر بخوانید: کسب مشتری وفادار | چگونه مشتری وفادار داشته باشیم؟

نحوه نیازسنجی کسب و کارها

برای شناسایی نیازها و خواسته‌های مشتریان خود، در هر مرحله از فرآیند از آنها بازخورد بخواهید. شما می‌توانید نیازهای مشتری را به روش‌های مختلفی شناسایی کنید، از جمله:

1. تیم‌های متمرکز تشکیل دهید

نیازسنجی کسب و کارها

تیم متمرکز یک تکنیک تحقیقاتی است که در آن با گروهی از افراد که نماینده مخاطبان هدف شما هستند، مصاحبه می‌کنید.

یکی از بهترین راه‌ها برای شناسایی و درک نیازهای مشتری، صحبت مستقیم با مخاطبان است. هدف یک گروه متمرکز، تقویت گفت‌وگوی باز، شناسایی مشتریان بالقوه و شخصیت شناسی‌ مشتریان برای درک بهتر از احساس آنها در مورد برند شماست.

آیا نمی توانید افراد را در یک اتاق برای یک گروه متمرکز دور هم جمع کنید؟ سعی کنید نظرسنجی‌های آنلاین برای جمع‌آوری بازخورد بفرستید، جوامع آنلاینی مانند گروه‌های واتساپ، تلگرام و اینستاگرام ایجاد کنید یا از چت‌بات‌ها استفاده کنید.

2. از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید

برای نیازسنجی کسب و کارها مشخص کنید که مشتریان شما در کدام پلتفرم‌های اجتماعی بیشتر فعال هستند و در مورد آنچه صحبت می‌کنند مطالعه کنید. از چه چیزی لذت می‌برند؟ نقاط نیاز آنها چیست؟ چه سوالاتی می‌پرسند؟

گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی راهی برای نظارت بر مکالمات، کلمات کلیدی و هشتگ‌ها است که می‌تواند به شما در شناسایی روندها و فرصت‌ها کمک کند. گوش دادن می‌تواند به سادگی جستجو برای موضوعات مرتبط باشد.

3. تحقیق در مورد کلمات کلیدی انجام دهید

تحقیق کلمات کلیدی بینش ارزشمندی را در مورد سؤالات، مشکلات و نیازهایی که مخاطبان هدف شما در جستجوی آن هستند ارائه می‌دهد. این تجزیه و تحلیل باید مبنایی برای برآورده کردن نیازهای مشتریان شما باشد و به شما کمک کند رویکرد خود را به محتوا استراتژی دهید. کلمات کلیدی مناسب را با تحقیقات موثر هدف قرار دهید، و در مسیر دستیابی به افراد مناسب قرار بگیرید.

هدایت ترافیک ارگانیک با بهینه سازی وب سایت و ایجاد محتوا برای کلمات کلیدی که مشتریان شما فعالانه جستجو می‌کنند به دست می‌آید. برخی از این افراد آماده تبدیل شدن به مشتری وفادار خواهند بود.

تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهم ترین تاکتیک‌ها برای شناسایی نیازهای جستجوگران است زیرا به ارتباط مخاطبان مناسب با سایت شما کمک می‌کند.

از آن برای ورود به ذهن مشتری خود استفاده کنید. آنها به دنبال چه هستند؟ چرا دنبالش می‌گردند؟ پاسخ‌ها را پیدا کنید. سپس می‌توانید محتوای خود را با نیازهای آنها مطابقت دهید. تحقیقات کلمات کلیدی قوی به شما جهت می‌دهد که وب سایت خود را بهینه کنید و برند خود را در مقابل جستجوگران قرار دهید.

پیش بینی نیازهای مشتری

اهمیت پیش بینی و درک نیازهای مشتری را نمی توان نادیده گرفت. وقتی پیش‌بینی می‌کنید که مشتریان چه نیازی دارند، می‌توانید محتوا تولید کنید یا ویژگی‌های محصول یا خدمات خود را گسترش دهید تا این نیازها را زودتر برآورده کنید. هرچه زودتر با آنها ملاقات کنید، شانس بیشتری برای ارتباط خواهید داشت. قبل از اینکه رقبای شما فرصتی برای این کار داشته باشند.

مشتریان راه خود را از برندهایی که نیاز آنها را برآورده می‌کنند جدا نمی کنند. با پیش‌بینی نیازهای مشتری، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که محصول شما با انتظارات آن‌ها مطابقت دارد، قبل از اینکه مجبور شوند ویژگی، خدمات یا راه‌حل جدیدی از شما بخواهند.

جستجو بر اساس نیاز

یکی از اولین راه‌ها برای نیازسنجی کسب و کارها، انجام تحقیقات کلیدواژه مبتنی بر نیاز است. این شامل فکر کردن به نحوه عملکرد شما به عنوان یک مصرف کننده است. وقتی سوالی در مورد محصولی دارید که استفاده می‌کنید، اولین قدم شما این است که با شرکت تماس بگیرید و بپرسید. یا اولین قدم باز کردن گوگل و جستجوی پاسخ سوال است؟ به احتمال زیاد، دومی را انتخاب می‌کنید.

این بدان معناست که نیازهای مخفی مشتریان شما در واقع به نحوه جستجوی آنلاین محصول، شرکت یا خدمات شما بستگی دارد. به همین دلیل، تحقیقات کلمات کلیدی به شما اولین و صادقانه ترین بینش را در مورد نیازهای مشتریانتان می‌دهد. از آن برای یادگیری مستقیم از آنها استفاده کنید. از صدای مشتری برای ارتباط با مخاطبان خود و بهبود تجربه با شما استفاده کنید.

سفر خریدار

سفر خریدار به شما کمک می‌کند تا کلمات کلیدی لازم برای رفع نیازهای مشتری را انتخاب کنید.

نحوه ساختار یک کلمه کلیدی اغلب می‌تواند به شما بگوید جستجوگر در کجای سفر خریدار قرار دارد.

به عنوان مثال، عبارتی مانند «چگونگی شستن ظروف» معمولاً نشان می‌دهد که جستجوگر در مراحل اولیه سفر خریدار است. آنها لزوماً به دنبال ظروف یا صابون ظرفشویی نیستند. آنها به دنبال اطلاعات مفیدی هستند و ممکن است هنوز برای خرید آماده نباشند.

با این حال، «نحوه شستن ظروف» نیز ممکن است یک تصمیم پس از خرید باشد، اگر کاربر ماشین ظرفشویی خریداری کرده باشد و اکنون به دنبال پشتیبانی برای استفاده از دستگاه است. سپس ممکن است شما را تشویق کند که محتوای پشتیبانی ایجاد کنید یا اطلاعات بیشتری را در صفحه محصول خود در مورد نحوه استفاده از دستگاه قرار دهید. بنابراین مهم است که به طیف وسیعی از نتایج کاربران اهمیت ‌دهید تا هر فرصتی را برای دستیابی به مشتریان در مراحل سفر تعیین کنید.

از سوی دیگر، کلمه کلیدی مانند “بهترین ماشین ظرفشویی با شست و شوی 30 دقیقه ای” به وضوح نشان می‌دهد که جستجوگر به دنبال نوع خاصی از ماشین ظرفشویی است. او اکنون  آماده خرید است.

دانستن هدف جستجو به شما کمک می‌کند تا نیازسنجی کسب و کارها را درک کنید. هنگام انتخاب کلمات کلیدی برای بهینه سازی وب سایت خود، به دنبال سرنخ‌هایی باشید که می‌تواند به شما بگوید جستجوگر در چه مرحله ای از سفر خریدار است.

بیشتر بخوانید: باشگاه مشتریان چیست و چه نقشی در کسب‌و‌کارها دارد؟

رفع نیازهای مشتری

برآوردن نیازهای مشتری برای هر کسب‌و‌کاری که به دنبال حفظ و جذب مشتریان جدید است، حیاتی است. زیرا به همان اندازه که مرحله کشف مهم است، دانش در مورد آنچه مشتری شما نیاز دارد، اهمیت دارد. بنابراین، چگونه نیازهای مشتری را برآورده می‌کنید؟

اینجاست که کار سخت می‌شود. هنگامی که دانش و اطلاعاتی در مورد نیازهای مشتری دارید، گام بعدی ادغام آن دانش در فرآیندهای موجود است. اغلب این می‌تواند به معنای اصلاح کل کمپین بازاریابی باشد. حتی ممکن است نیاز داشته باشید که یک جنبه کاملاً جدید از محصول خود را برنامه ریزی کنید، بسازید و اجرا کنید. هر کسب‌وکاری باید به روش متفاوتی به این مرحله برخورد کند، اما ما چارچوبی ایجاد کرده‌ایم که با آن می‌توانید نیازهای مشتری را شناسایی، درک و برآورده کنید.

چهار عنصر کلیدی که باید در نیازسنجی کسب و کارها گنجانده شود :

نیازسنجی کسب و کارها

1. برای نیازسنجی کسب و کارها مشخص کنید که مشتریان دقیقا چه می‌خواهند

66 درصد از مشتریان انتظار دارند که شرکت‌ها نیازها و انتظارات آنها را درک کنند. بهترین راه برای شناسایی نیازهای آنها، اتخاذ یک رویکرد سازمان یافته است. برخی از آن به عنوان تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری یاد می‌کنند که بینش‌های ارزشمندی در مورد مخاطبان هدف به شما ارائه می‌دهد. روش‌های متداول برای کشف آنچه مشتریان می‌خواهند شامل گروه‌های تمرکز، گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی و تحقیق در مورد کلمات کلیدی است.

2. فیدبک‌ها را بین کارمندان خود توزیع کنید

پس از جمع‌آوری داده‌ها، بینش‌هایی درباره مشتریان ایجاد کنید و یافته‌های مربوط به آنها را با تیم‌ خود به اشتراک بگذارید. از این بینش‌ها در شناسایی فرصت‌هایی برای بهبود محصولات یا خدمات خود ویا بهبود روش توصیف آنها در وب‌سایت خود استفاده کنید که مسیر تبدیل را تا حد امکان آسان می‌کند.

3. ویژگی‌های محصول یا خدمات خود را بر اساس بازخورد مشتری ایجاد کنید

پیشنهادات و بازخوردهای مشتریان می‌تواند محصولات و خدمات شما را حتی بهتر از آنچه که هستند کند و مشتریان وفاداری ایجاد کند.

4. بازخورد بیشتری از درک مشتری در مورد تغییراتی که ایجاد کرده اید جمع آوری کنید

آیا می‌خواهید مشتریان را به حامیان برند خود تبدیل کنید؟ پس از اینکه بر اساس نیازسنجی کسب و کارها و بازخورد مشتری، بهبودهایی را انجام دادید، زمان آن رسیده است که به مرحله اول بازگردید تا بازخورد بیشتری در مورد تغییرات جمع آوری کنید. مشتری بهتر می‌تواند زمینه‌های بیشتری برای بهبود یا ویژگی‌هایی ایجاد کند که به نتیجه نرسیده اند. به برآوردن نیازهای آنها ادامه دهید تا احساس ارزشمندی کنند.

چگونه نیازسنجی کسب و کارها را برآورده کنیم؟

برای ایجاد و برآورده کردن نیازهای مشتریان، می‌توانید این تحلیل چهار مرحله‌ای نیاز مشتری را دنبال کنید.

  • با تحقیق در مورد کلمات کلیدی، گروه‌های تمرکز یا گوش دادن به شبکه‌های اجتماعی، آنچه را که مشتریان از شما نیاز دارند، شناسایی کنید.
  • اطلاعات را بین کارمندان خود توزیع کنید.
  • ویژگی‌های محصول را بسازید یا محتوایی ایجاد کنید که مطابق با نیازهای مشتری شما باشد.
  • بازخورد مشتریان را در مورد اینکه چگونه تلاش‌های شما انتظارات آنها را برآورده می‌کند جمع آوری کنید.

نتیجه گیری

موفق‌ترین کسب‌وکارها گام‌هایی را برمی‌دارند تا نیازهای مشتری را زود و صحیح برآورده کنند. برای یک بازاریاب مدرن، اطمینان از برآورده شدن نیازهای مشتریان و نیازسنجی کسب و کارها موضوع مهمی است که به او کمک می‌کند تا با سایر تیم‌های داخلی سازمان، مانند تیم فروش، تیم پشتیبانی مشتری و تیم محصول، هماهنگ شود. با توجه به اینکه کل سازمان تحت یک فرآیند چرخه ای پیش بینی، شناسایی و برآوردن نیازهای مشتری فعالیت می‌کند، در کوتاه ترین زمان نتایج را خواهید دید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

https://www.instagram.com/clubisho.ir/

نویسنده: محیا سرخیلمشاهده نوشته ها

محیا سرخیل هستم نویسنده این مقاله، مسلط به اصول سئو. چند سالیست که به صورت جدی نوشتن محتوا رو دنبال می کنم و علاقه زیادی به یادگیری بیشتر در این زمینه دارم. باعث افتخارمه که عضو خانواده کلابی شو هستم.

دیدگاه هایی وجود ندارد!!