کسب مشتری وفادار

همانطور که اکثر بازاریابان در بسیاری از موارد تجربه کرده‌اند، جذب مشتریان یک موضوع است و حفظ آنها یک موضوع دیگر. کسب مشتری وفادار و حفظ آن باید در اولویت باشد، در غیر این صورت مشتریانی که برای جذب آنها سخت تلاش کرده‌اید ممکن است قبل از اینکه بدانید چه اتفاقی افتاده ناپدید شوند.

برای جلوگیری از این امر، در اینجا 20 تکنیک منحصر بفرد برای کسب مشتری وفادار ارائه دادیم. برای آگاهی از این موضوع با ما در کلابی شو همراه باشید.

1.   ارزش های خود را برای کسب مشتری وفادار به اشتراک بگذارید

برای ایجاد یک رابطه قوی با مشتریان خود، باید ارزش های خود را برای آنها را به اشتراک بگذارید. بر اساس مطالعه‌ای که روی 7000 مصرف‌کننده آمریکایی انجام شد ،  64 درصد ارزش‌های مشترک را دلیل اصلی ارتباط با برند ذکر کردند. در واقع، ارزش‌های مشترک بزرگ‌ترین محرک هستند. اگر مشتریان وفادار می خواهید، باید به آنها دقیقا بگویید که مهمترین ارزش  برای برند شما چیست.

2.   ارائه خدمات عالی به مشتریان

خدمات عالی چیزی است که مشتریان مادام العمر را برایتان ایجاد می کند، از بازخوردهای منفی جلوگیری می کند و شما را از رقبا متمایز می کند. اما چگونه می توانید خدمات عالی به مشتری ارائه دهید؟

برای شروع کسب مشتری وفادار ، به حرف مشتریان گوش دهید و نگرانی های آنها را به موقع برطرف کنید. ارتباط مشتریان با نماینده را آسان کنید. آدرس ایمیل، شماره تلفن و آدرس رسانه های اجتماعی را به وضوح نمایش دهید. شما باید خود را در دسترس مشتریان قرار دهید.

3.   برای کسب مشتری وفادار شفاف باشید

روزهایی خواهند بود که همه چیز طبق برنامه پیش نمی رود. در مورد اخبار بد به جای انکار مشکل، با مشتریان خود صادق باشید.  به عنوان مثال شرکت  Buffer در سال 2013 یک مشکل امنیتی داشت. این شرکت مشتریان خود را از این وضعیت مطلع کرد، به‌روزرسانی‌ها را ارائه کرد و بلافاصله به نگرانی‌ها رسیدگی کرد.

بیشتر بخوانید: باشگاه مشتریان چیست و چه نقشی در کسب و کارها دارد؟

4.   ایجاد حس اجتماع

کسب مشتری وفادار

با وجود پلتفرم های اجتماعی، به راحتی می توان حس اجتماع را در مشتریان به وجود آورد. انجمن  ها روشی موثر برای شروع گفتگو با مشتریان و تشویق محتوای تولید شده توسط کاربر هستند. به عنوان مثال، می‌توانید از مشتریان بخواهید که عکس‌هایشان را با استفاده از محصول شما به اشتراک بگذارند و آن را در فیس‌بوک، اینستاگرام، یوتیوب و غیره به اشتراک بگذارند.

5.   آدرس ایمیل آنها را دریافت کنید

یکی از ساده ترین راه ها برای کسب مشتری وفادار از طریق  ایمیل است. پس از تکمیل خرید، آدرس‌ ایمیل مشتری را از او بخواهید تا بتوانید آنها را در مورد محصولات جدید به‌روز نگه دارید یا پس از فروش با آنها تماس بگیرید و تجربه آنها را بپرسید. این اطلاعات می تواند برای راضی نگه داشتن مشتریان فعلی شما مورد استفاده قرار گیرد.

6.   از اثبات اجتماعی برای کسب مشتری وفادار استفاده کنید

اثبات اجتماعی تأثیر مثبتی است که وقتی کسی متوجه می شود که دیگران در حال انجام کاری هستند ایجاد می شود. این یک راه عالی برای کسب مشتری وفادار است تا در مورد محصول یا شرکت شما اطلاعات کسب کند.

به طور معمول، برندها به پنج روش زیر به اثبات اجتماعی دست می یابند:

  • کارشناس : آماری که توسط یک منبع معتبر به اشتراک گذاشته شده است.
  • افراد مشهور : تاییدیه افراد مشهور
  • کاربر : نظرات مشتریان در سایت ها
  • خرد جمعی : نظر گروهی از افراد به جای یک نفر
  • دعوت دوستان: دوستانی که به آنها اعتماد دارید شما را به شرکت در رویدادها دعوت می کنند.

7.   فراتر از انتظارات

احتمالاً این را شنیده‌اید که کسب‌وکارها باید طبق وعده و حتی بیش از آن عمل کنند. شما می توانید این کار را با فراتر رفتن از انتظارات انجام دهید. مثلا بیان کنید که نماینده خدمات پس از فروش شما، ظرف 24 ساعت به مشتری پاسخ می دهد. و نماینده ظرف 6 ساعت با مشتری تماس می گیرد. این بیش از انتظارات مشتری است.

8.   از مشتریان فعلی غافل نشوید

زمانی که مشغول تلاش برای کسب مشتری وفادار هستید، مشتریان فعلی را فراموش نکنید. برای جلوگیری از این امر، مطمئن شوید که کیفیت محصول یا خدمات شما در طول زمان کاهش نمی یابد.

9.   زمانی که اشتباه می کنید بپذیرید

اشتباهات برای همه اتفاق می افتد و مشتریان پلتفرم های زیادی برای به اشتراک گذاشتن تجربیات خود با شرکت شما دارند. اگر در مورد چیزی که تقصیر شما بوده با شما تماس گرفته شود حالت دفاعی یا حساس نگیرید. در عوض، از این پلتفرم ها برای قبول مسئولیت و حل مسئله استفاده کنید.

10. کارمندان مفیدی داشته باشید

کارکنان برای کسب وفاداری مشتری بسیار مهم هستند. کارمندان شما احتمالاً هیجانات خود را در محیط کار با دوستان، خانواده و مشتریانی که به آنها کمک می‌کنند به اشتراک می‌گذارند . اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما آموزش و ابزار مناسبی برای ارتقای تجربه مشتری برخوردارند.

11. شخصی سازی کنید

مطالعات ثابت کرده است که ایمیل ها و پیامک های شخصی سازی شده دارای نرخ تراکنش 6  برابر بیشتر از پیام های غیر شخصی هستند. این کار را می توان با خطاب مستقیم آنها با نام، ارسال تبریک تولد یا ارائه یک تخفیف در سالگرد مشتری شدن یا تولد انجام دهید. مشتریان از پیام‌های شخصی‌سازی شده‌ای که برایشان ارسال می‌کنید قدردانی می‌کنند زیرا می‌تواند به ایجاد پیوند عاطفی کمک کند.

12. متخصص باشید

فرض کنید در حال خرید یک تلویزیون جدید هستید، اما چند سوال دارید. آیا تلویزیون را از شرکتی می‌خرید که به همه سؤالات شما پاسخ بدهد یا شرکتی که نمی‌تواند به شما پاسخ دهد؟ به احتمال زیاد از شرکتی حمایت می کنید که به همه نگرانی های شما رسیدگی کرده است. برای کسب مشتری وفادار باید با اطمینان از آگاه بودن کارمندان و به اشتراک گذاشتن تخصص خود در سایت‌های پرسش و پاسخ یا نوشتن پست‌های وبلاگ، به یک متخصص معتبر و قابل اعتماد در حوزه کاری خود تبدیل شوید.

13. از عبارات درست در کسب مشتری وفادار استفاده کنید

تحقیقات ثابت کرده است که کلمات یا عبارات مناسب می توانند به ایجاد انگیزه در مشتریان کمک کنند. به گفته  کوین لی ، پنج کلمه متقاعدکننده در زبان انگلیسی عبارتند از You (شما) ، Free (رایگان) ، Why (چرا) ، Instantly (فوری)  و  New (جدید ) . اگر از این کلمات در سرفصل ها، موضوع پیامک یا فراخوان ها استفاده کنید، می توانید شانس تبدیل مشتریان را افزایش دهید.

14. مشوق ها را ارائه دهید

کسب مشتری وفادار

شما می توانید به مشتریان دلیلی برای بازگشت دوباره بدهید. و این زمانی است که مشوق ها وارد عمل می شوند.  مشوق می تواند چیزی به سادگی تخفیف در خرید بعدی یا دادن اشانتیون رایگان بعد از خرید به آنها باشد.

15. از آنها بازخورد بخواهید

چگونه متوجه می شوید که مشتریان چه چیزی را در مورد محصولات شما دوست دارند یا از آنها خوششان نمی آید؟ آنها در مورد خدمات شما چه احساسی دارند؟ اگر از این اطلاعات آگاه نیستید، پس چگونه می توانید تغییرات مناسب را برای کسب مشتری وفادار ایجاد کنید؟ هر زمان که مشتری یک خرید را ثبت کرد، از طریق یک پرسشنامه پیامکی یا یک نظرسنجی آنلاین در وب سایت خود، نظر او را بپرسید.

16. برای کسب مشتری وفادار قابل اعتماد باشید

به وسیله سازگاری زیاد و قابل اعتماد بودن، شهرت کسب کنید.  به عنوان مثال اگر قول می دهید محصولی را ظرف 48 ساعت پس از خرید تحویل دهید، مطمئن شوید که تحویل در همین بازه زمانی انجام می شود. اگر قول پشتیبانی 24 ساعته را می دهید، مطمئن شوید که که می توانید به ایت وعده عمل کنید. اگر چیزی تغییر کرد یا کسب و کار شما به دلیل تغییرات پیش بینی نشده نتوانست به وعده های خود عمل کند، به مشتریان خود اطلاع دهید و با آنها روراست باشید.

بیشتر بخوانید: مشتری وفادار کیست ؟

17. زمان بیشتری را با مشتریان بگذرانید

صحبت کردن با مشتریان  می تواند اهداف شما را دنبال کند. برای شروع، می توانید دریابید که چه چیزی باعث شد که آنها در وهله اول مشتری شما شوند. از این اطلاعات می توان برای تولید محتوا و کمپین های بازاریابی استفاده کرد. همچنین می توانید از آنها بخواهید که تجربیات خود را برای توصیفات یا مطالعات موردی به اشتراک بگذارند. این تضمین می کند که مشتریان فعلی را راضی نگه داشته اید. زیرا برای گوش دادن به نیازهای آنها یا شنیدن داستان های آنها وقت می گذارید.

18. زندگی را برای مشتریان خود آسان تر کنید

برای کسب مشتری وفادار همیشه نباید نگران فروش باشید. باور کنید یا نه، بازاریابی چیزهای بیشتری از فروش آخرین محصول یا خدمات شماست. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه لوازم خانگی هستید، می‌توانید ویدیوهای اینستاگرامی بسازید یا خبرنامه‌های ماهانه حاوی نکات تعمیر  را در وبسایت خود قرار دهید.

19.    مشکلات را پیش بینی کنید

زمان هایی وجود خواهد داشت که فاجعه رخ می دهد. به جای تقلا برای رفع و اصلاح مشکل، باید با اجرای خدمات پیش بینی آماده باشید.  به عنوان مثال بانک زمانی که حساب جاری مشتریان به حداقل موجودی می رسد به آنها از طریق پیامک اطلاع می‌دهد. اینگونه مشتریان به جای صرف هزینه، تنها یک پیام متنی دریافت خواهند کرد.

20. انعطاف پذیر باشید

داشتن خط مشی ها مهم است، اما به یاد داشته باشید که هر مشتری شرایط و مشکلات خاص خودش را دارد. فرض کنید شما قوانینی در شرکت مبنی بر بازگشت 30 روزه محصول را دارید  و مشتری به دلیل آب و هوا یا بودن در خارج از شهر نتوانسته محصول را برگرداند. آیا به جای امتناع از پذیرش بازپرداخت، منطقی نیست که آن را بپذیرید و بازپرداخت یا اعتبار فروشگاه را پیشنهاد دهید؟

نتیجه گیری

دانستن تکنیک ها و روش های کسب مشتری وفادار تنها اولین قدم است. اکنون، شما باید این روش ها را برای ایجاد وفاداری مشتری توسعه داده و به کار ببندید.  مشتریان زمان هایی را که با آنها خوب رفتار شود به یاد می آورند، و زمانی را نیز که با آنها بد رفتار می شود را به یاد می آورند . در هر صورت، آنها معمولاً به دوستان و خانواده خود همه چیز را می گویند، و این می تواند به معنای کسب و کار بیشتر برای شما یا از دست دادن فرصت های تجاری باشد. مهم است که برای مشتریان خود فراتر از یک مشتری پیش بروید ، به آنها توجه کنید و هر حوزه ای را که می توانید برای جذب آنها بهبود بخشید شناسایی کنید.

برای اطلاعات بیشتر با ما در اینستاگرام در ارتباط باشید:

https://www.instagram.com/clubisho.ir/

نویسنده: محیا سرخیلمشاهده نوشته ها

محیا سرخیل هستم نویسنده این مقاله، مسلط به اصول سئو. چند سالیست که به صورت جدی نوشتن محتوا رو دنبال می کنم و علاقه زیادی به یادگیری بیشتر در این زمینه دارم. باعث افتخارمه که عضو خانواده کلابی شو هستم.

دیدگاه هایی وجود ندارد!!